JozefFazan.pl

Marketing trenera personalnego

Marketing trenera personalnego
20 lutego 2018 Józef Fazan

Witam Was bardzo serdecznie.

Po raz kolejny pragnę podziękować za zainteresowanie moimi wpisami. Fajnie, że oprócz klikania lajków komentujecie je i udostępniacie. Tak jak pisałem w ostatnim tekście zależy mi na stworzeniu zaangażowanej społeczności. Dziś chciałbym opisać zagadnienie marketingu trenera personalnego oraz poszczególne elementy, które go tworzą.

W celu zrozumienia opisywanej koncepcji konieczne jest m.in. zdefiniowanie kompozycji marketingu mix 4P. Nazwa 4P pochodzi od pierwszych liter angielskich nazw poszczególnych elementów marketingu mix:

  1. Produkt (z ang. product)
  2. Cena (z ang. price)
  3. Dystrybucja (z ang. placement)
  4. Promocja (z ang. promotion)

Dla sektora usług ten model rozwinięto o dodatkowe elementy:

  1. Ludzie (z ang. people)
  2. Proces (z ang. process)
  3. Świadectwo materialne (z ang. physical evidence)

Powyższa definicja jest fragmentem mojego rozdziału pt. „Produkt trenera personalnego doby Internetu” w publikacji Marketing w sporcie. Sport w marketingu. Młodzi o sporcie 2016. W dalszej jego części wyjaśniam poszczególne elementy koncepcji Marketingu MIX – 4P/7P. Nie chodzi jednak o to, by zanudzać Was teorią. Odniosę się więc od razu do tego, co nas najbardziej interesuje, czyli produktu trenera personalnego.

Podstawowym produktem trenera personalnego jest trening personalny. Zadaniem trenera jest realizacja indywidualnego celu klienta, by za pomocą programów treningowych lub pojedynczych sesji odniósł on maksymalną korzyść. Cele te mogą być rozmaite – np. utrata zbędnych kilogramów, przyrost masy mięśniowej, poprawa wyników siłowych lub wydolnościowych, polepszenie jakości życia, zdrowia itp. Usługa treningu personalnego może obejmować: trening indywidualny, porady żywieniowe, suplementy, zajęcia grupowe, sesje masażu/fizjoterapeutyczne, korektę wad postawy i techniki ćwiczeń, doradztwo szkoleniowe w innych dziedzinach rozwoju osobistego, ebooki i coaching online. Kompetencje te mogą być oferowane w ramach jednej usługi lub jako ich pakiet[1].

Tomasz Mączka – mentor trenerów personalnych w Polsce pisze, iż trener personalny powinien podchodzić holistycznie do swoich podopiecznych. Choć jego podstawowym zadaniem jest prowadzenie treningów indywidualnych, praca trenera personalnego nie kończy się na 60-minutowej sesji treningu: „Lubię mówić, że trenujemy z ludźmi 24h/dobę. Trener powinien wpływać na wszystkie aspekty prozdrowotne swojego klienta tak, aby zmieniać jego tryb życia na zdrowszy”[2].

Podejście to cechuje najlepszych specjalistów w dziedzinie treningu personalnego i wiąże się z troską zarówno o wysoką jakość wykonywanej usługi, jak i budowanie relacji z podopiecznym oraz szczerym zainteresowaniem jego stanem zdrowia i samopoczuciem. Cena treningu personalnego może sięgać od kilkudziesięciu złotych do kilku – w zależności od doświadczenia, umiejętności i prestiżu trenera.[3]

W dobie Internetu niebagatelną rolę w sprzedaży usług trenera personalnego pełnią media społecznościowe, które w dużej mierze ułatwiają mu dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych jego produktem lub usługą.

Przykładem narzędzi przydatnych w biznesie trenera personalnego są: Google Adwords, kampanie marketingowe na Facebooku, czy Instagramie lub platforma Youtube, która poprzez wrzucanie filmów umożliwia lokowanie usług i produktów.

W sprzedaży treningów personalnych największy sukces i wartość stanowią polecenia. Jeśli trenerowi uda się zbudować relację i zyskać zaufanie klienta, ten poleci go swoim znajomym i tym samym sprawi, że trener nie będzie miał problemu ze sprzedażą treningów tej osobie.

Dlatego dla trenerów personalnych niezwykle istotne jest dbanie o relacje z klientami i ich zadowolenie z jakości usług, a także budowa wizerunku poprzez wrzucanie wartościowych treści na fanpage i tworzenie interaktywnej społeczności wokół siebie również w mediach społecznościowych[4]. Zagadnieniu budowania relacji z klientami przyjrzę się bliżej w kolejnym wpisie.

Józef Fazan,

Trener Personalny

[1] J. Fazan, 2016, Produkt trenera personalnego doby Internetu, w: Nessel K. (red), Młodzi o sporcie – Marketing w sporcie. Sport w marketingu, Katedra Zarządzania w Turystyce UJ, s. 145.

[2] Mączka T. (23.12.2014), Trening personalny… za co płacisz?, Sekrety trenera, http://sekretytrenera.pl/cena-treningu-personalnego [odczyt: 13.07.2016].

[3] J. Fazan, 2017, Model biznesu trenera personalnego doby mediów społecznościowych, Katedra Zarządzania w Turystyce UJ, s. 26.

[4] j.w. 31-32